Endring i hvordan vi bestemmer reisemål

Det å bestemme seg for hvor en skal reise, enten det er midt på vinteren eller i sommerdagene, er absolutt ingen enkel oppgave. De fleste nordmenn vil nok si seg enige i en ting, og det er at hvor enn man drar, så bør det være varmere enn her hjemme. Majoriteten liker også å reise godt over landegrensene, og da gjerne ned til Middelhavet. Sist men ikke minst er det selvfølgelig enkelte som foretrekker reiser over kontinenter, det være seg om det er USA, Afrika, Asia, eller andre uoppdagede steder som de ønsker å reise til.

Felles for flere og flere reiser i dag er dog at de ikke blir solgt på den samme måten som før. Tidligere gikk vi ned til reisebyrået i byen, og her booket de både flybilletter, hotell og andre aspekter ved reisen. Den dag i dag er tilstandene helt annerledes. Selv om enkelte fortsatt booker gjennom byråer, så gjøres dette som oftest gjennom deres nettsider. Det som i dag er den populære måten å bestille reiser på er å se en spennende destinasjon på nett, for deretter å bestille helt på egenhånd gjennom brukervennlige tjenester online.

 

Bruk kapabiliteten til sosiale medier

Det aller mest populære stedet å finne en reise i dag er sosiale medier, mye fordi disse i stor grad består av bilder og videoer. Disse digitale mediene er perfekte for å presentere frem vakre steder. Skal du markedsføre en tur med vakker natur, så gjør rett og slett bilder og videoer av denne naturen en mye bedre jobb enn kun en liten tekst. Et bilde sier virkelig mer enn tusen ord, og inne reise kan de faktisk si titusener av ord.

Video er utvilsomt også et sterkt virkemiddel, men da også et mye dyrere ett. Her kan du fange atmosfæren med live video, noe som virkelig kan gi reiselystne enda mer lyst til å dra. Det aller beste med både foto og video innen sosiale medier er dog ikke formen for medium i seg selv – det er i stedet at du åpner opp dørene for at folk enkelt kan komme direkte til dine nettsider.

 

Fang de besøkende med fengende landingssider

Det holder derimot ikke bare med flotte bilder og video. På toppen av det hele skal kunden til slutt konverteres. Driver du et reiseselskap er det fort gjort å gjøre seg blind på sine egne sider, men forsøk å se objektivt på det. Sett deg inn i kundens tankegang, og tenk over hva som konverterer godt. Landingssider er her helt perfekte. Personifiser landingssider basert på målgrupper, reisedestinasjoner, osv. Det vil nok koste en god del tid og penger, men dette er en investering som virkelig er verdt det.

For å oppsummere, så er det liten tvil om at måten vi bestiller reiser på har endret seg ganske mye. Flere og flere blir inspirert av de sosiale mediene, og mye av trafikken føres inn fra poster som inneholder spennende bilder og video. Hvem vet hva fremtiden vil bringe!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *